Gå til hovedinnhold

Gratis fransk film i Stormen bibliotek

Vi viser to franske filmer helt gratis i Litteratursalen i Stormen bibliotek torsdag 6. november og fredag 7 november kl 11:30.

Hatet (La haine) fra 1995 og Til siste åndedrag (À bout de souffle) fra 1960

Franske klassikere på biblioteket gratis for alle – kl. 11:30 torsdag 6. og fredag 7. november

Torsdag 6. november

Hatet (La haine)

Skuespillere: Vincent Cassel, Hubert Koundé, Saïd Taghmaoui
Sjanger: Drama
Tid: 1 t. 38 min.
Regi: Mathieu Kassovitz
Nasjonalitet: Frankrike
Språk: Fransk
Tekst: Engelsk
Produksjonsår: 1995

Aldersgrense 15 år

Den hardtslående, franske gateklassikeren er mer aktuell enn noensinne

Den franske filmen Hatet kom som en knyttneve i 1995, og er like aktuell. Denne hardtslående og særdeles heftige filmen om uro og vold i en fransk forstad, tegner et bilde av et uforsonlig hat mellom samfunnets utstøtte (arbeidsløse og innvandrere) og samfunnets forvaltere (politiet).
Hatet er regissert av Mathieu Kassovitz som ga et bredere publikum innblikk i la banlieue – de mindre idylliske boligområdene i utkanten av Paris. Filmen kom i et år med mye uroligheter i Frankrike, og som sosial kommentar oppleves filmen fremdeles oppsiktsvekkende relevant.
I samarbeid med Bodø filmklubb og Institut français
Passer for deg som liker engasjert filmkunst med et budskap.
———————————————————————-
Fredag 7. november

Til siste åndedrag (À bout de souffle)

Skuespillere: Jean Seberg, Jean-Paul Belmondo
Sjanger: Drama
Tid: 1 t. 30 min.
Regi: Jean-Luc Godard
Nasjonalitet: Frankrike
Språk: Fransk
Tekst: Engelsk
Produksjonsår: 1960

Aldersgrense 12 år

Klassikeren som ble synonym med en hel filmepoke

Veldig få kunstnere er det forunt å være synonym med en revolusjonerende kunstnerisk bevegelse. Jean-Luc Godard ble det med å være ansiktet til den «franske nye bølgen», en bevegelse som endret filmkunsten for alltid.
Til siste åndedrag er da den ene filmen som for alltid vil være knyttet til denne omveltningen. Det som i grunn er en slags fransk hommage til amerikansk krim, ble så revolusjonerende fordi Godard vågde å bryte reglene. Han benyttet seg av et håndholdt og hele tiden bevegelig kamera for å understreke den kaotiske atmosfæren, og han gjorde en utstrakt bruk av jump-cuts som et stilistisk virkemiddel.
«Heltene» i filmen er det andre ikoniske aspektet ved filmen. Ingen er so kul på film som den unge Jean-Paul Belmondo. Ingen personifiserer et nytt kvinneideal for 1960-tallet bedre enn Jean Seberg.

I samarbeid med Bodø filmklubb og Institut français
Passer for deg som skal se en tidløs klassiker og kjenne på litt 1960-talls nostalgi.